کانون ارزیابی به فرایندی گفته می شود که به عنوان شبیهساز یک موقعیت کاری، شایستگیهای افراد را با استفاده از تمارین و ابزارهای استاندارد توسط ارزیابان خبره مورد سنجش قرار میدهد.کانون بخشی از فرایند استخدام و یا ارتقا سطح داخلی و توسعه کارکنان سازمان است که برای ارزیابی مدیران مورد استفاده قرار میگردد.
مهمترین گام پس از تعیین شایستگیها و قابلیتها، تدوین نظام سنجش و ارتقاء شایستگیها در افراد است که کمخطاترین آنها برگزاری کانونهای ارزیابی و توسعه است. این کانونها علاوه بر ارزیابی مدیران، قابلیت شناسایی افراد توانا، برای در اختیار گرفتن جایگاههای مهم سازمانی را دارد.
![]() ویژگیهای کانون ارزیابی: |
|
![]() برخی از از ابزارهای کانون ارزیابی |
|
![]() انواع نتایج کانون | 1) گزارش تکبرگ مدیریتی: نتایج آزمونهای شخصیتی در یک نگاه / لیست نقاط ضعف و قوت / نتایج ارزیابی به صورت گراف / پیام مدیر کانون / میانگین نمره کسب شده / سطح عمومی شایستگی فرد 2) گزارش تفصیلی اقناعی: معرفی کانون ارزیابی و روشهای ارزیابی / نتایج خود اظهاری آزمونهای روانشناسی و مدیریتی/ نتایج ارزیابی روز کانون / جمعبندی نتایج 3) برنامه توسعه فردی (IDP): کتب و مقالات مناسب / لیست دورههای توانمندسازی / روش بکارگیری برنامه |